Už od renesance byla sochařská díla běžnou výzdobou historických pražských zahrad, do dnešních dnů se těchto drobných i větších skvostů ale mnoho nedochovalo. Tato umělecká díla, desítky let vystavená rozmarům počasí, postupně ze zahrad zmizela – buď byla nenávratně zničena, nebo musela být nahrazena kopiemi. Originály, které se podařilo zachránit, převzala Galerie hlavního města Prahy a byly uloženy v jejích depozitářích.
Sochy z Troje i Vrtbovské zahrady
Přímo z areálu zámku Troja, který výstavu hostí, jsou to například kamenné kašny s figurálními motivy Nereidek a delfínů, které byly nalezeny v 80. letech 20. století při rekonstrukci zámku a zahrad.
Návštěvníci uvidí dále sochařské originály z Vrtbovské zahrady, která byla založena na místě bývalé vinice a náležela k Vrtbovskému paláci. Hrabě Jan Josef z Vrtby tehdy na její vybudování povolal nejznámější a nejdražší architekty a umělce, jakými byli František Maxmilián Kaňka a Kryštof Dientzenhofer. Malířskou výzdobu svěřil Václavu Vavřinci Reinerovi, sochy objednal u Matyáše Bernarda Brauna.
Všechna umělecká díla hrabě pečlivě komponoval tak, aby tehdejší návštěvník zahrady mohl sledovat jednotlivé výjevy jako divadelní představení beze slov. Z Vrtbovské zahrady pochází například Braunovo sousoší Peroucí se chlapci, či sochy Afrodíté a Adonis.
Skupina Číňanů z Cibulky a sochy z Portheimky
Výstava ukazuje i díla z krajinného parku Cibulka. Návštěvník může například obdivovat skupinu Číňanů, jejichž autorství se připisuje Václavu Prachnerovi. Ale o tom neexistují žádné písemné záznamy.
Expozice nezapomíná ani na sochařskou výzdobu smíchovské vily Portheimka. Tento letohrádek postavil architekt Kilián Ignác Dienzenhofer v roce 1728 pro sebe a svou rodinu. Sochařskou výzdobu vytvořil Antonín Braun a jde o plastiky "Den" a "Noc" – na fasádě vily dnes uvidíme kopie, originály pak právě na výstavě v Troji.