Ukázat své umění dostali na výstavě prostor jak mladí designéři a čerství absolventi, tak i studenti. Expozice vás nechá nahlédnout i pod pokličku samotné výroby šperků, dozvíte se, co vlastně za celým procesem šperkařské tvorby stojí – jak se klenot vyrábějí, z jakého materiálu, nebo jaké tvary jsou dnes v módě.

Jak se tvoří v ateliéru K.O.V.?

Expozici z větší části tvoří díla absolventů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, ateliéru K.O.V. vedeného legendou českého šperku – Evou Eisler. Tento ateliér, z něhož vzešla řada úspěšných českých šperkařů, nabízí svým studentům inovativní procesy, netradiční materiály, recyklaci i konceptuální tvorbu.

Mladí designéři v rámci svého studia ve své tvorbě přicházejí s novými materiály a způsoby, jak je využívat. Řada šperků, která v ateliéru K.O.V. nakonec vznikne, byla původně navržena pro jiný užitný účel. Přes různé zkoušení tvarů, principů spojů a tvarování materiálu se však studenti mnohdy dopracují ke šperku.

„Tentýž předmět může být současně broží zdobící lidské tělo, imaginárním zvětšením se z něj může stát svébytná plastická struktura i prostorová skica budoucí architektury,“ popsala ateliér K.O.V. teoretička designu Lada Hubatová Vacková.

Tradiční kultura vs. boj o přežití

V galerii Czechdesign, která má podporu hlavního města Prahy, můžete obdivovat například netradiční šperky z břidlice Karly Olšákové, brože z dřevěné drtě, pryskyřice a stříbra Kateřiny Matěchové, či projekt Dragon spirit Markéty Kratochvílové, za který letos získala prestižní ocenění Czech grand design.

Markéta Kratochvílová, rovněž absolventka UMPRUM, ve své tvorbě zkoumá především vztah objektu a ženského těla. Kolekce Dragon spirit je podle ní surovou výpovědí o fascinaci střetem silné tradiční kultury a hodnot s bojem o přežití. „Současným vizuálním jazykem šperky komunikují to, co mi nyní v našem životě chybí – nadhled nad škatulky, otevřenost, solidarita, absolutní svoboda,“ říká Markéta Kratochvílová.