Pražský audiovizuální nadační fond rozdělil celkem 7 milionů korun pro osm filmů, které prezentují hlavní město
![Z filmu Golem Jiřího Bárty](/documents/42409/12207463/Z+filmu+Golem+Ji%C5%99%C3%ADho+B%C3%A1rty.jpeg/82018bfe-6ccc-5e0b-6c5e-8380b0ad2313?t=1738835969626)
Jednomyslně rozhodl Pražský audiovizuální nadační fond koncem letošního ledna o podpoře osmi profesionálních snímků natáčených na území Prahy. Celkem bylo rozděleno 7 milionů korun z rozpočtu hlavního města, které tímto krokem potvrzuje svou dlouhodobou snahu prezentovat se jako „film friendly“ destinace a zároveň podporovat i takové projekty, které upozorňují na významné osobnosti české historie.
- 4 minuty čtení
„Praha není jen obyčejným městem, ale městem příběhů. Proto jsem rád, že máme možnost podpořit filmaře, kteří tyto pražské příběhy vyprávějí. Zázemí k tomu naše hlavní město nabízí velmi profesionální, včetně lokací, zkušených štábů a také finanční podpory. Osobně jsem velmi zvědav na vítězný film Golem, protože se jedná a významnou městskou legendu, která si rozhodně zaslouží aktuální filmové zpracování. Věřím, že i ostatní podpořené projekty budou velkým úspěchem a přeji jim jen to nejlepší,“ říká Jiří Pospíšil, pražský náměstek pro kulturu, cestovní ruch, výstavnictví, péči o památky, národnostní menšiny a animal welfare.
Mezi osmnácti hodnocenými projekty, z nichž je osm dokumentárních, devět celovečerních a jeden krátký film, získalo finanční podporu celkem osm snímků. Nejvyšší z nich, konkrétně ve výši 2,5 milionu korun, obdržel právě celovečerní film Golem režiséra Jiřího Bárty, který kombinuje animaci s hranými sekvencemi.
„Praha je hlavním prostorem a klíčovým motivem našeho filmu. Nechceme ji zobrazovat jen jako turistickou atrakci, ale také jako snové a magické místo. V našem filmu se Praha a Golem spojí v jeden působivý monumentální celek,“ uvádí režisér Jiří Bárta.
Už v březnu bude uvedena také komedie Moře na dvoře s Jiřím Langmajerem v roli nevidomého hrdiny. A poprvé byl také podpořen dětský film Máma a Táta jsou Boží, který využívá malebné lokality pražské Kampy a spojuje tradiční prvky českých pohádek s fantasy žánrem, v němž vidí producenti potenciál pro úspěšnou mezinárodní distribuci.
Nejnižší částku podpory letos obdrželo dobové drama Nepela, které i přes své výrazné vizuální zpracování a společenský dopad čelilo vysoké konkurenci a omezené alokaci fondu.
Ve výzvě uspěly i tři dokumentární projekty. Snímek nazvaný Popel představuje dosud neznámý příběh hrdinství ředitele krematoria Strašnice Františka Suchého a jeho syna, kteří za 2. světové války prokázali mimořádnou odvahu. Díky zahraniční koprodukci a distribuci se jejich statečnost dostane k divákům po celém světě a zároveň posílí vnímání Prahy jako města s hlubokou historií a morálním odkazem.
„Pan František Suchý, který zažil hrůzy nacistického a následně komunistického teroru, spolu se svým synem uchránil v době protektorátu jména 2 200 popravených, kteří měli být anonymně pohřbeni do hromadného hrobu. Tajně opisovali seznamy a urny s popelem ukrývali na odlehlém místě hřbitova. O jejich úmrtí informovali příbuzné. V době pražského povstání oba bojovali se zbraní v ruce. Po únoru roku 1948 se rodina Suchých postavila i komunistickému režimu. V krematoriu schraňovali popel obětí komunistů, který měl být zlikvidován. Takto ukryli například urnu s popelem Milady Horákové, v době nacismu to byla například urna s popelem generála Josefa Mašína. Osud rodiny Suchých by vydal na několik filmů, proto jsem ráda, že můžeme přispět k zachování jejich památky, abychom uchovali historický význam jejich konání. Kdo zapomene svou minulost, je odsouzen ji znovu prožít. Berme vznik takového filmu jako náš příspěvek k tomu, abychom nemuseli,“ komentuje Lucie Kubesa, členka správní rady Pražského audiovizuálního nadačního fondu a předsedkyně Výboru pro životní prostředí, veřejný prostor a pohřebnictví Zastupitelstva hl. m. Prahy.
Dokumentární portrét Být v obraze režiséra Jana Gogoly pak přináší detailní pohled na filozofa Miroslava Petříčka. Film Nevědění zase představuje metropoli v neotřelém vizuálním stylu a prostřednictvím spolupráce s francouzským koproducentem a distributorem posiluje partnerské vazby s Paříží.
„S radostí jsem uvítala žánrově pestrý koktejl projektů realizovaných v Praze. Výběr byl nelehký, konkurence vysoká, avšak s důrazem na zahraniční distribuci věřím, že všech osm jednomyslně podpořených projektů osloví nejen české publikum, ale také diváky v zahraničí,“ doplňuje Eliška Kaplický Fuchsová, předsedkyně správní rady Pražského audiovizuálního nadačního fondu.
Pražský audiovizuální nadační fond byl založen hlavním městem 15. září 2016 s cílem podpořit pozitivní prezentaci Prahy prostřednictvím audiovizuálních děl. Současně slouží k přilákání filmových a televizních projektů s marketingovým potenciálem, které přispívají k propagaci města. Při hodnocení žádostí zohledňuje fond zejména počet natáčecích dnů v Praze, renomé tvůrců a předpokládané investice do místní ekonomiky. Tím fond podporuje rozvoj lokálního audiovizuálního průmyslu a využívá potenciál filmového turismu.