Unikátním spojením saxofonu se symfonickým orchestrem vyvrcholí 20. sezona PKF – Prague Philharmonia
Vytříbeně a s originalitou se rozloučí jeden z klíčových orchestrů české hudební scény, PKF – Prague Philharmonia, se svou jubilejní 20. koncertní sezonou. Poté, co ve čtvrtek exceloval na prestižním festivalu Pražské jaro, posluchačům v rámci svého závěrečného koncertu naservíruje díla čtyř autorů, která jsou spojována s opojnými tóny jazzu. Hvězdou slavnostního večera, který těleso pořádá ve středu 4. června od 19.30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina, se stane proslulý saxofonista Philippe Portejoie, jenž je považován za jednoho z největších světových interpretů hry na saxofon. V čele orchestru se představí charismatický a mezinárodně uznávaný dirigent Leo Hussain a pod svou taktovkou upomene skladatele věhlasných jmen; Rudolfinum tak prodchnou melodie Bohuslava Martinů, Jacoba Ter Veldhuise, Jacquese Iberta a Daria Milhauda.
- 3 minuty čtení
![Unikátním spojením saxofonu se symfonickým orchestrem vyvrcholí 20. sezona PKF – Prague Philharmonia](/documents/42305/67030/orchestr_d_0018_flat.jpg/edea61f0-e811-5607-5d9b-8f177b6e9977?t=1689260298088)
Večer otevře Jazzová suita pro malý orchestr, H 172 jediného českého zástupce programu, Bohuslava Martinů. Obdiv k francouzskému umění, řádu, čistotě a vytříbenému vkusu ovlivnil skladatele až do té míry, že se v touze za poznáním impresionismu vydal v roce 1923 za studii do Paříže. Pařížská hudební scéna 20. let 20. století se však změnila, dominoval jí neoklasicismus jiskřící ironií, humorem a inspirací velikánů hudby 18. století. Hudba Pařížské šestky s tóny jazzu se jej dotkly natolik, že zkomponoval právě Jazzovou suitu, jež měla premiéru 7. června 1928 na festivalu v Baden-Badenu. Premiérované dílo následně kritika označila za nejlepší skladbu operního večera. Na základě tohoto úspěchu pak dostal Martinů několik zajímavých nabídek na další tvorbu.
V rámci chystaného programu by nebylo možné nevyzdvihnout další dílo, jež zazní v interpretaci Philippa Portejoie a které je považováno za skutečný základ repertoáru pro saxofon, Concertino da camera pro altový saxofon a jedenáct nástrojů francouzského skladatele Jacquese Iberta. Ibert tento komorní koncert napsal pro svého přítele, velkolepého saxofonistu Sigurda Raschera, zakladatele jednoho z prvních klasických saxofonových kvartet Raschèr Saxophone Quartet. Středeční koncert však nabídne dílo v originálním pojetí – na přání dirigenta bude smyčcový aparát rozšířen na větší počet hráčů.
- Více informací: na webových stránkách nebo na Facebooku.
Hudební ukázky skladeb, které na koncertě zazní: | ||
---|---|---|
Jacob Ter Veldhuis | Tallahatchie Concerto pro saxofon a orchestr | http://youtu.be/sS3Mflmmo84 |
Jacques Ibert | Concertino da Camera pro saxofon a orchestr | http://youtu.be/H7iJIp_C32A |
Darius Milhaud | Stvoření světa, op. 81 | http://youtu.be/h3GPtgY9hSQ |
Program: | |
---|---|
Saxofon – vzácný host symfonického orchestru | |
Bohuslav Martinů (1890–1959) | Jazzová suita pro malý orchestr, H 172 |
Jacob Ter Veldhuis (1951) | Tallahatchie Concerto pro saxofon a orchestr |
Jacques Ibert (1890-1962) | Concertino da Camera pro saxofon a orchestr |
Darius Milhaud (1892-1974) | Stvoření světa, op. 81 |
Účinkují: | |
---|---|
PKF – Prague Philharmonia | |
Leo Hussain | dirigent |
Philippe Portejoie | saxofon |