Nový ředitel Hudebního divadla hledá mladé diváky

Hospodářské noviny - 5.2.2003
Podtitulek: První premiérou pod novým vedením karlínského souboru bude letos v říjnu slavný muzikál West Side Story
Autor: Jiří Hlinka
AUTOR-WEB: www.ihned.cz/hlinka
Silné emoce provázely v posledních dnech výměnu ředitele Hudebního divadla v Karlíně. Odvolaný Ladislav Županič dokonce neváhal použít přirovnání ke komunistickým čistkám. Rada hlavního města Prahy, pod niž tato scéna spadá, pak kontrovala poukazem na dlouhotrvající špatné hospodaření divadla.
V rozjitřené atmosféře tak téměř zanikly plány nově jmenovaného ředitele, producenta Egona Kulhánka. Ten totiž včera poprvé pro HN na konkrétním příkladu ukázal svůj záměr, jak by mohlo karlínské divadlo pokračovat.

West Side Story podruhé
To, že se chce Hudební divadlo otevřít širšímu spektru publika, Kulhánek deklaroval ještě před svým nástupem do funkce, tedy 30. ledna. "I od samotných uvaděček i pokladních jsem se dozvěděl, že představení navštěvují zejména starší diváci. To je v pořádku, ale rád bych v hledišti nacházel i mladší tváře," říká Kulhánek.
K tomu podle jeho názoru vedou dvě cesty - výběr titulů a způsob jejich nastudování. První premiérou pod Kulhánkovým vedením by tak měl být v říjnu muzikál, který v první polovině 90. let patřil v karlínském divadle (ale i mezi tehdy uváděnými muzikály) k diváckým hitům, West Side Story. Na jeho úspěchu se ostatně Egon Kulhánek podílel jako obchodní ředitel Hudebního divadla.
"Vypadá to, že znám pouze jeden muzikál, ale tak to samozřejmě není," konstatuje s úsměvem nový šéf. Podle něho je právě West Side Story titulem, jenž do divadla může přilákat mladší i starší diváky, včetně rodin s dětmi.
Jméno režiséra, který s karlínským souborem muzikál nastuduje, ještě není jasné. Nejčastěji se hovoří o Petru Novotném, který v Karlíně v posledních letech inscenoval hned několik titulů. Jeho angažování Kulhánek, jenž by Novotného rád viděl i jako uměleckého šéfa, nevylučuje. "Ovšem režisér Novotný má v létě začít na pražském Výstavišti připravovat novou verzi muzikálu Les Misérables, což termínově koliduje s námi," dodává.

Komerce a komerce
Kromě West Side Story nový ředitel zatím neoznámil název žádné další inscenace. Vysvětluje to složitým a choulostivým jednáním o získání autorských práv. Zároveň se obává konkurence. "Mohu prozradit jen tolik, že bychom rádi uvedli i velmi známý pohádkový muzikál," prozrazuje.
V souvislosti s Kulhánkovým jmenováním se objevily obavy, že tento krok povede ke komercionalizaci karlínského divadla. Přispěl k tomu i fakt, že Egon Kulhánek jako producent figuroval v muzikálu Dracula. Agentura ČTK dokonce informovala o možném propojení s významnými soukromými podnikateli na muzikálové scéně, Karlem Svobodou a Františkem Janečkem.
"Osobně se domnívám, že by si pan Kulhánek spoluprací s oběma pány ve své další kariéře spíše uškodil," míní Igor Němec, pražský radní zodpovědný za kulturu. "Obavy z toho, že by se z Karlína stala seriálová, ryze muzikálová scéna, jsou liché."
Egon Kulhánek však na komercializaci nabízí další pohled: "Vnímáme toto slovo pouze pejorativně. Ale je třeba uvědomit si, že karlínské divadlo bylo dlouhodobě v hospodářské ztrátě. Pokud se tedy můj plán zvýšit návštěvnost nazve komercializací, nemohu proti tomu protestovat."

Rekonstrukcí ku zkáze?
Pražští radní nepopírali, že hlavním důvodem předčasného odvolání Ladislava Županiče byla právě přetrvávající ekonomická ztráta. Ta například v roce 2001 překročila čtyři milióny korun. Podle Igora Němce navíc vše nasvědčovalo tomu, že letošní leden skončí schodkem 1,7 miliónu korun a propad se bude nadále zvětšovat.
"Na lednu je krásně vidět faleš radních. Do takové ztráty jsme se totiž dostali kvůli tomu, že nám město neproplatilo náklady za likvidaci následků povodní, které jsme museli zaplatit z vlastních rezerv," oponuje bývalý ředitel Županič.
Pravdou nicméně zůstává, že zostřený dozor nad hospodařením divadla vykonával magistrát hlavního města Prahy už několik let. A že některé Županičovy manažerské kroky, kdy spoléhal na přísun prostředků z městské pokladny, byly v rozporu s názorem radních.
Županič sám však vidí hlavní důvod jinde. "Příliš mě zajímal postup při plánované rekonstrukci historické budovy v Karlíně," tvrdí odvolaný šéf, který několikrát prohlásil, že Magistrát usiluje o likvidaci souboru.
"Divadlo pochopitelně nikdo rušit nechce. Jen pro letošek jsme na rekonstrukce vyčlenili 95 miliónů korun," říká Igor Němec. Jedním dechem také ubezpečuje, že s generální rekonstrukcí, která může stát až 700 miliónů korun, se nadále počítá. O konkrétních krocích přestavby, jež by měla trvat asi dva a půl roku, rozhodne Rada hlavního města Prahy na svém nejbližším zasedání ještě tento měsíc.
Karlínský soubor tak nejspíše do roku 2005 zůstane odkázán na náhradní prostory. V současné době využívá Společenský sál Kongresového centra, jehož pronájem, včetně kanceláří a služeb, přijde na 25 miliónů korun ročně. "Proto hledáme i další alternativy," prohlašuje nový ředitel Egon Kulhánek.
5. února 2003
5. února 2003