Transformací divadla nezaniknou, jen převezmou sama za sebe odpovědnost

Divadla, která projdou transformačním procesem, budou i nadále dostávat od magistrátu prostředky ve stejné výši jako dosud. Koncepce počítá s tím, že hlavním zdrojem příjmů těchto divadel budou víceleté granty, které magistrát každoročně vypisuje, a vlastní příjmy. Divadla tak zároveň získají větší nezávislost a tvůrčí svobodu. Grantový systém se po transformaci rozroste na celkových 480 miliónů korun.

  • 3 minuty čtení

 

Divadla, která projdou transformačním procesem, budou i nadále dostávat od magistrátu prostředky ve stejné výši jako dosud. Koncepce počítá s tím, že hlavním zdrojem příjmů těchto divadel budou víceleté granty, které magistrát každoročně vypisuje, a vlastní příjmy. Divadla tak zároveň získají větší nezávislost a tvůrčí svobodu. Grantový systém se po transformaci rozroste na celkových 480 miliónů korun.

 

„Není pravda, že by se po transformaci posunula produkce divadel k levnějším a divácky líbivějším představením, kde alfou omegou bude návštěvnost. To je silně zavádějící a nepravdivý argument. Činoherní klub, Archa nebo Semafor, ti všichni transformací prošli a na jejich tvorbě se to nijak nepodepsalo, dokonce divadlo Komedie získalo letos ocenění Divadlo roku,“ uvedl radní pro kulturu, památky a cestovní ruch Milan Richter. Hlavním kritériem pro přidělení víceletých grantů je totiž pouze umělecká hodnota projektu. „Mýtus o vypuštění zlatých rybek do rybníku plných dravých štik je holý a účelový nesmysl,“ dodal Richter.

O konkrétní podobě transformace u každého z jednotlivých divadel chce radní Richter   osobně jednat. „Chceme si v klidu sednout a u každého nalézt co nejvhodnější formu transformace. Není to nějaký živelný krok. Bohužel je tady ale živena kampaň, která pramení z nedostatku informací,“ poznamenal.

 

Záměr transformovat divadla se dá shrnout do několika základních tezí:

  • Definitivně zbavíme politiky možnosti rozhodování o kvalitě umělecké činnosti.
  • O celém rozpočtu ve výši 480 milionů korun budou rozhodovat na základě umělecké hodnoty již jen obecně uznávaní odborníci na kulturu z grantové komise.
  • Městská divadla o peníze nepřijdou. Budou financována z víceletých grantů a vlastních zdrojů.
  • Transformace je o změně právní formy a změně způsobu financování na grantové.
  • Město bude hlídat kontinuitu divadel na základě vlastnictví ochranné známky.
  • Zapojením transformovaných divadel do grantového systému se očekává zvýšení jejich umělecké kvality.
  • Transformace by se měla uskutečnit v letošním roce tak, aby se do grantového systému mohla divadla zapojit od počátku roku 2009.
  • Praha chce srovnat podmínky na poli kultury a zařadit všechna městská divadla (vyjma Vinohradského a divadla Minor) do standardního grantového řízení.

Hlavní myšlenkou transformačního procesu pražských divadel je narovnání podmínek pro pražská divadla a nastavení spravedlivého systému pro všechny soubory. „Není totiž nadále únosný stav, podle kterého dostávají všechna pražská divadla z grantového systému 208 milionů korun a zbývajících osm divadel, které chce Praha transformovat, dostává 260 milionů korun,“ konstatoval Milan Richter. 

„Do jisté míry chápu, že se divadla změně brání. Mají totiž jisté své peníze. Po transformaci ale o ně nepřijdou, jen budou muset jednou za čtyři roky obhájit své projekty v umělecké soutěži před odborníky. Právě to je ale hnacím motorem kvality,“ uvedl radní. Divadla podle něj sice vykonávají veřejnou službu, ale to budou prostřednictvím víceletých grantů i nadále, stejně jako ostatní příjemci víceletých grantů.

Transformace se týká Studia Ypsilon, Divadla v Dlouhé, Divadla Na zábradlí, Divadla Spejbla a Hurvínka, Divadla pod Palmovkou, Hudebního divadla v Karlíně, Městských divadel pražských a Švandova divadla. V majetku magistrátu pak nadále zůstane Divadlo na Vinohradech, které má výsostnou funkci tzv. Metropolitního divadla, unikátní dětské divadlo  Minor a Symfonický orchestr FOK.

 

 

V Praze 18.3.2008

 


Ing. Milan Richter - radní hl. m. Prahy pro oblast kultury, památkové péče a volného času

Do funkce zvolen 30.11.2006. Působnost v oblasti podpory kulturních projektů, spolupráce s institucemi kulturními, cestovního ruchu, ochrany památek, volného času.


 

 

 

18. března 2008
18. března 2008