Výše dotace se projeví na vstupném

Mladá fronta Dnes - 11.4.2002
Töpfer, který srovnává soukromé scény se situací zemědělců mimo Evropskou unii, kteří jsou nuceni stejný produkt, jejž jiní udělají se státní dotací, vyrobit za polovinu ceny.
Nové Město Transformaci pražských divadel jejich ředitelé vítají umožní jim totiž víc volnosti. "Se stejnými penězi budeme moci nyní lépe a rozumněji hospodařit. Ve výsledku to především znamená, že budu moci lépe zaplatit herce, aniž to pocítí divák na své peněžence," uvedl ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka. Kromě herecké asociace, která transformaci divadel označila za "divokou", jsou však s dosavadním stavem nespokojeni také šéfové již plně soukromých divadel. Domnívají se, že se zatím nezměnilo nic na tom, že v Praze rovné a spravedlivé konkurenční prostředí pro tato divadla neexistuje. "Privatizace pražských divadel je opravdu chvályhodný krok. První jasně formulovaná koncepce za posledních dvanáct let. Čtyřleté granty, které zajišťuje Magistrát hl. města Prahy ve stejné výši, jako byl příspěvek dosavadní, však na stejně dlouhou dobu vytvářejí nerovné prostředí pro ostatní, především soukromá divadla," řekl ředitel Divadla na Fidlovačce Tomáš Töpfer. "Pokud se domluvíme na tom, že magistrát vlastně svým příspěvkem dotuje výši vstupenky, pak soukromá divadla nejsou schopna udržet stejnou cenovou hladinu," tvrdí"Granty pro soukromé scény jsou totiž několikanásobně nižší než chystaný příspěvek pro právě transformovaná divadla. Pokud vím, například Divadlo Komedie dostane cca 11 a půl milionu na čtyři roky, naše divadlo 2,5 milionu! První rok jen 1,3 milionu!! Rozdíl mezi výší dotace se pak logicky musí projevit ve výši vstupného," kalkuluje šéf Fidlovačky. Podobný názor má i ředitel Divadla Bez zábradlí Karel Heřmánek: "My dostáváme dotaci od magistrátu teprve druhý rok, a to ve výši několikanásobně nižší než transformovaná divadla. Palác Adria, kam jsme se přestěhovali z Gongu, patří městu, takže dotace stačí právě tak na nájem a údržbu tohoto prostoru. Na všechno ostatní si musíme vydělat sami." Radní Igor Němec, který má na starosti kulturu, si je téhle disproporce vědom. "Vytvořit úplně stejné podmínky pro divadla, kde by se zohlednila velikost hlediště, náklady na inscenace či lukrativnost příslušné lokality, skutečně nejde. Deset let se v této oblasti nic neudělalo, proto jsem rád, že se podařil alespoň tenhle první krok, který je nutný k tomu, aby se v budoucnu podmínky pro činnost divadel alespoň přiblížily." Radní zatím nemůže slíbit soukromým scénám, že se jejich dotace v příštích letech rapidně zvýší. Heřmánkovo divadlo podle něho dostalo od magistrátu moderní sál na výhodném místě ve středu metropole, na rekonstrukci Fidlovačky zase město významně přispělo. "Musíme vycházet z toho, že suma prostředků, které máme každý rok k dispozici, se nezvyšuje. Takže kdybych měl někomu přidat, tak bych musel jinému ubrat," říká matematik Igor Němec. "Je pravda, že do tohoto nerovnoprávného postavení jsme vstoupili dobrovolně. Musíme jen doufat, že dobu transformace městských divadel na soukromá přežijí ti, kteří jsou soukromí už od počátku," uzavírá Tomáš Töpfer.
MILAN ŠPALE
12. dubna 2002
12. dubna 2002