Hana Třeštíková: Snažíme se na nikoho nezapomenout

Datum vydání: 26.05.2020, Zdroj: Divadelní noviny +1 | Strana 2 | Autor: Josef Herman, Téma: Hana Třeštíková

Rozhovor s radní pro kult uru hlavního měst a Prahy

MgA. Hana Třeštíková se snaží v kontaktu s uměleckou obcí zjistit, jaké praktické a zároveň koncepční kroky jsou potřeba – v Divadelních novinách jsme publikovali kulaté stoly o pražském divadle. Jenže koronavirovou pandemii nikdo nečekal.

* Uzavření divadel na několik měsíců je bezprecedentní. Jak vnímáte tak výjimečnou situaci?

Těžce. Ze dne na den jsem se stala radní pro kulturu zavřených divadel a sálů. Asi jako každý jsem prožila počáteční šok z toho, že se něco takového vážně děje. Záhy jsem ale naskočila do organizace všemožné pomoci. Na magistrátu jsme ihned začali hledat cesty, jak pomoci kulturním aktérům. V prvních dnech jsem obvolala většinu ředitelů a ředitelek pražských kulturních subjektů, abych jim vyjádřila podporu a načerpala aktuální informace. S novým ředitelem odboru kultury Jiřím Sulženkem jsme pak začali připravovat opatření na pomoc pražské kultuře, která postupně realizujeme.

* Jaké škody a jakého charakteru očekáváte v pražské kultuře?

První analýzu dopadů na kulturní oblast už máme zpracovanou. Samozřejmě se nejedná o konečná čísla, protože nikdo z nás neví, kdy a jak se plně obnoví kulturní provoz. V tuto chvíli ani nemáme představu, jak rychle se podaří diváky přesvědčit, že návštěva kulturních akcí je při důsledném dodržování všech hygienických podmínek naprosto bezpečná. Ale zpět k číslům. Oproti minulému roku klesla spotřeba v kulturním odvětví téměř o 12 miliard korun. Zároveň víme, že bojujeme za zachování 14 tisíc pracovních míst pro zaměstnance, OSVČ, ale také takzvané dohodáře pracující v kulturní oblasti. A to mluvím opravdu jen o Praze.

* Vyhlásili jste první programy pro podporu pražské kultury. Jaké priority jimi sledujete, co především chcete ochránit?

Jedním z našich hlavních cílů je zachování pražské kulturní infrastruktury. Chceme proto podpořit kulturní subjekty s celoroční činností. Je také třeba podpořit divadla, galerie, kluby a další zaměstnavatele v oblasti kultury, aby nemuseli propouštět, mohli i nadále zaplatit provoz a plynule navázat na dobu „předkoronavirovou“. Všichni víme, že pro tyto subjekty nejsou řešením krátkodobé půjčky, protože kulturní instituce žijí obvykle tak na hraně, že by nebylo z čeho je splácet. Jinak se samozřejmě snažím pomáhat, jak se dá. Spustili jsme společně s GoOutem benefiční festival fiktivních kulturních zážitků NIC 2020, který skončil 1. května. Lidé mohli kupovat vstupenky na NIC a tím podpořit své oblíbené instituce. Celkem fanoušci kultury vybrali přes 3 miliony korun! Dále jsme vyhlásili individuální dotace na výrobu online obsahu pro nezávislé subjekty. Spolupracujeme s mall.tv, projektem Hrajeme do oken, sbírkou pro hudebníky na volné noze a dalšími. Snažíme se na nikoho nezapomenout, finanční podporu jsme proto prostřednictvím Městské knihovny poslali i pražským knižním vydavatelům, obdobné opatření se týká i výtvarného umění ve spolupráci s GHMP. Nezapomínáme ani na soukromá divadla a kluby, které jinak nevyužívají grantové výzvy města, protože se uživí ze vstupného. I tyto scény přišly o své příjmy a my jim chceme pomoci udržet se na kulturní mapě Prahy.

* Jak vnímáte spor o podporu zřizovaných, nezávislých a „komerčních“ divadel? Objevil se podobný spor v jiném uměleckém rezortu, jako jsou knihy, muzea, výstavní síně?

Já myslím, že teď není čas na spory. Musíme všichni spojit síly a poslat energii správným směrem – tak aby se vše vrátilo do starých kolejí a diváci přišli zpět do divadelních sálů, muzeí nebo galerií. Nezáleží na tom, jestli jste příspěvková organizace, nezávislé divadlo nebo soukromý subjekt. Za poslední měsíce jsem zažila neuvěřitelnou vlnu solidarity a pomoci. Z divadel se staly šicí dílny, herci četli seniorům, rozváželi jídla a nákupy… Městské příspěvkové organizace samy přišly s nápadem, že se do některých projektů nezapojí, aby neubíraly pozornost nezávislému sektoru, který žádný stálý příspěvek nečerpá. V současné chvíli například nabízejí menším nezávislým nebo soukromým scénám volné termíny v divadlech s větší kapacitou. Nesmírně si toho vážím.

* Kolik podpora postižených bude město stát, kde na ni vezmete prostředky a jak se ta čísla mohou ještě vyvíjet?

Jak už jsem řekla, definitivní čísla ještě neznáme, ale již nyní se mi podařilo s náměstkem pro finance Pavlem Vyhnánkem vyjednat částku téměř čtvrt miliardy na podporu kultury a cestovního ruchu. Maximálně jsme snížili všechny výdaje v mé kapitole kultura a použili je na podporu subjektů, které se ocitly v ohrožení. Tato finanční injekce ze strany města ale situaci nespasí. Je potřeba, aby vláda reflektovala zásadní podíl Prahy na celkovém obratu českého kulturního průmyslu a začala jednat.

* Kdy se obnoví pražský kulturní život?

Galerie, muzea, kina nebo knihovny se už postupně otevírají. Také divadla a hudba se vracejí z online prostředí do svých sálů. Kvůli přísným hygienickým opatřením sice do prázdnin pojedeme tak trochu na půl plynu a s omezeným počtem diváků, ale když vše půjde dobře, v létě budou fungovat letní divadelní a kulturní scény. A věřím, že od září si už všichni budeme moci užívat pražskou kulturu naplno.

 

26. května 2020
26. května 2020