Novinka v Městských divadlech pražských: Orlando
Inscenace o milostné vášni, vášni k tvorbě a genderové otázce s titulem Orlando měla minulý týden premiéru v Komedii. Jde o adaptaci slavného románu Virginie Woolfové, o prolínání historické pravdy s uměleckou fikcí, kronika muže, později ženy, a zároveň lidstva po několik staletí.
- 1 minuta čtení
Feministická spisovatelka Virginie Woolfová ve svém poetickém i ironickém románu zkoumala dvě a více pohlaví, identitu člověka i společnosti a podstatu umění a došla k závěru, že budoucnost se jeví nadějeplně. A my se po sto letech ptáme, zda to všechno nebyla jen iluze.
Dramaturgyně Lenka Dombrovská, která spolupracovala na adaptaci románu, uvedla: „Titulní hrdina/hrdinka Orlando putuje staletími, setkává se s utíkajícími dějinami, měnícími se dobovými konvencemi, odcházejícími anglickými panovníky a hledá lásku – nejprve jako muž a poté jako žena. Navazuje vztahy s oběma pohlavími: ‚Byl jsem mužem a teď jsem ženou, znám tajemství a sdílím slabosti obou.‘ Stěžejní je ovšem vášeň, a to nejen ta milostná, ale také umělecká. Když Orlando nemiluje a je v životní (milostné) krizi, píše báseň Dub a nadevše obdivuje básníka Greena.“
Marián Amsler, od této sezóny nový kmenový režisér Městských divadel pražských, připojil: „Orlando je pro mě směs poezie, fantazie, historie v nejlepší tradici anglické vypravěčské literární školy. Je to vrcholné dílo Virginie Woolfové, kde magicky snoubí humorné s vysoce emotivním. Je to nesmírně chytrá polemika o životě, gendru a pokus definovat sebe jako lidskou bytost na spektru, které neuznává binaritu pohlaví jako normu. Číst Orlanda v současnosti queer optikou otvírá úplně nové aktuální významy, možná může pomoct mladší generaci v seberealizaci a tu starší navést k otevřenosti a pochopení.“
Termíny představení a možnost nákupu vstupenek online zde.