Transformace divadel pokračuje-článek radního hl. m. Prahy Bohumila Černého, otištěný v Listech hl. m. Prahy, čísle únor 2006

Hl. m. Praha, které se pyšní nejrozsáhlejší divadelní sítí, proto přistoupilo k vlastnímu řešení přeměny těchto příspěvkových organizací, které nazvalo transformací. Už prvním krokům předcházely důkladné přípravy, odborné analýzy a konzultace s Divadelním ústavem a dalšími institucemi.

Transformace divadel pokračuje

 

 

 

Listy hlavního města Prahy | 1.2.2006 | rubrika: Pražské zpravodajství | strana: 5 | autor: Mgr. Bohumil Černý

Konec socialismu v kultuře se konečně blíží, cílem je stav obvyklý v zemích evropské unie

Příspěvkové organizace v kultuře patří mezi poslední pohrobky socialistického systému financování, o jejichž zrušení se vedou debaty již celé roky - a to především na ministerstvu kultury, které stále slibuje připravit příslušnou právní normu. Dodnes ji nevytvořilo. Hl. m. Praha, které se pyšní nejrozsáhlejší divadelní sítí, proto přistoupilo k vlastnímu řešení přeměny těchto příspěvkových organizací, které nazvalo transformací.
Už prvním krokům předcházely důkladné přípravy, odborné analýzy a konzultace s Divadelním ústavem a dalšími institucemi. Přesto první etapu doprovázely výhrady z různých oblastí i hledisek, které prorokovaly nejen krach pražského divadelnictví, ale i celé pražské kultury. Nic z toho se nestalo. První etapa transformace, která se týká Činoherního klubu, Semaforu, Divadla Komedie a Archy, naopak úspěšně probíhá. Divadla i v nové, daleko samostatnější právní formě existují, fungují a zachovávají si dramaturgickou pestrost i divácký zájem.
V současnosti je připravována II. etapa transformace divadel zřizovaných hl. m. Prahou - Divadla na Zábradlí, Divadla v Dlouhé, Divadla pod Palmovkou, Městských divadel pražských, Švandova divadla a Studia Ypsilon. Tato divadla budou transformována do podoby obecně prospěšných společností, které založí město spolu s uvedenými subjekty. Jako v předchozích případech bude majetek, se kterým divadla doposud hospodařila, převeden na nové subjekty jako vklad zakladatele. A jako v předchozích případech chce Praha start nově vzniklých subjektů podporovat formou čtyřletých grantů, které se osvědčily. A dávají divadlům velkou dávku ekonomické jistoty.
Proto takovýto postup a záměr doporučil a podpořil také poradní sbor primátora hl. m. Prahy, který se transformací příspěvkových organizací v kultuře a jejími dopady systematicky zabývá.
V přímém vlivu města zůstanou zatím významné subjekty pražské kultury - Městská knihovna, Galerie hl. m. Prahy, Hvězdárna a planetárium, Muzeum hl. m. Prahy, Národní kulturní památka Vyšehrad a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK.
Další kroky by se měly po dokončení náročné rekonstrukce týkat Hudebního divadla v Karlíně, Divadla na Vinohradech a divadel pro dětského diváka. K těmto dětským divadlům (Spejbla a Hurvínka, Minor a do jisté míry i Divadlo v Dlouhé) bude ovšem město přistupovat s ohledem na jejich specifika.
Cílem celé transformace je dosáhnout konečně stavu obvyklého v zemích Evropské unie: zrovnoprávnění kulturních subjektů a jejich plného osamostatnění. Není to úkol nijak jednoduchý a Praha si je vědoma i toho, že je na tomto poli průkopníkem a vzorem pro další města provozující své kulturní instituce. Tuto odpovědnost přijímáme a věřím, že z naší práce a zkušeností bude umět těžit také Ministerstvo kultury ČR a změní svou dosavadní nečinnost na práci směřující k celkové lepší právní úpravě celé této obsáhlé kulturní oblasti.

Foto popis| Divadlo v Dlouhé se v budoucnu změní do podoby obecně prospěšné společnosti.
Foto popis| Divadlo komedie spadá do první etapy transformace.
Foto autor| foto: DAVID TURECKÝ 2x

O autorovi| Mgr. Bohumil Černý, radní hl. m. Prahy

13. února 2006
13. února 2006