Zeptali jsme se Igora Němce
Metro - 5.2.2003
Podtitulek: Radního hl. města Prahy
Autor: Ivan Kuptík
Byl jste kritizován, že město nechce podporovat Špálovu galerii, jak tomu skutečně je?
Pád prestižní Galerie Václava Špály mě pobouřil stejně jako část mladých umělců, kterým sloužila. Ti totiž díky neziskovosti galerie nemuseli čekat na uvedení svého jména. Činnost galerie navíc město podporovalo grantem ve výši 200.000 korun. Jenže problém Špálovky má dvě roviny. Tou první je majetkoprávní rovina spočívající v existenci Bytového podniku Prahy 1 v likvidaci, který galerii pronajímá a uzavřel smlouvou s Nadací Českého fondu umění. Druhou rovinou je vytvoření seriózního subjektu, který bude schopen galerii provozovat a zachovat její program tak, aby mohl získat podporu Prahy kupříkladu čtyřletým grantem zajišťujícím koncepční dramaturgickou linii.
Co vy sám navrhujete, aby byla dostupnost galerie pro mladé zachována?
Navrhl jsem jednání se starostou Praha 1 o vyřešení majetkoprávní roviny a očekávám vytvoření subjektu, se kterým budu moci jednat o dalším provozování galerie.
K čemu by například mohla podle vás galerie sloužit?
K prezentaci mladého umění. Mám k němu ostatně vztah kvůli Ceně Jany Rybářové, která vznikla díky italskému sponzorovi za účasti města a byla určena i jednomu malíři a sochaři i studentům z vysokých uměleckých škol. Porota složená z rektora AVU, děkana VŠUP a bohužel zesnulého Mistra Nepraše vybrala pozoruhodná díla, jejichž autory jsem však ke své lítosti již v žádné galerii nespatřil. Právě Špálova galerie by byla vhodná. Aby se situace neopakovala, je nutné vytvořit podmínky pro prezentaci nových autorů, protože na plýtvání talenty rozhodně nemáme. Bohužel Nadaci Český fond umění ale nastupující generace nezajímá.
Podtitulek: Radního hl. města Prahy
Autor: Ivan Kuptík
Byl jste kritizován, že město nechce podporovat Špálovu galerii, jak tomu skutečně je?
Pád prestižní Galerie Václava Špály mě pobouřil stejně jako část mladých umělců, kterým sloužila. Ti totiž díky neziskovosti galerie nemuseli čekat na uvedení svého jména. Činnost galerie navíc město podporovalo grantem ve výši 200.000 korun. Jenže problém Špálovky má dvě roviny. Tou první je majetkoprávní rovina spočívající v existenci Bytového podniku Prahy 1 v likvidaci, který galerii pronajímá a uzavřel smlouvou s Nadací Českého fondu umění. Druhou rovinou je vytvoření seriózního subjektu, který bude schopen galerii provozovat a zachovat její program tak, aby mohl získat podporu Prahy kupříkladu čtyřletým grantem zajišťujícím koncepční dramaturgickou linii.
Co vy sám navrhujete, aby byla dostupnost galerie pro mladé zachována?
Navrhl jsem jednání se starostou Praha 1 o vyřešení majetkoprávní roviny a očekávám vytvoření subjektu, se kterým budu moci jednat o dalším provozování galerie.
K čemu by například mohla podle vás galerie sloužit?
K prezentaci mladého umění. Mám k němu ostatně vztah kvůli Ceně Jany Rybářové, která vznikla díky italskému sponzorovi za účasti města a byla určena i jednomu malíři a sochaři i studentům z vysokých uměleckých škol. Porota složená z rektora AVU, děkana VŠUP a bohužel zesnulého Mistra Nepraše vybrala pozoruhodná díla, jejichž autory jsem však ke své lítosti již v žádné galerii nespatřil. Právě Špálova galerie by byla vhodná. Aby se situace neopakovala, je nutné vytvořit podmínky pro prezentaci nových autorů, protože na plýtvání talenty rozhodně nemáme. Bohužel Nadaci Český fond umění ale nastupující generace nezajímá.
5. února 2003
5. února 2003