Galerie na Letné bude dominantou, věří Krnáčová. Stát by mohla miliardu
praha.iDNES.cz | 14.1.2016 | Rubrika: Praha / Praha - zprávy | Strana: 0 | Autor: iDNES.cz, Martina Vyroubalová | Téma: Volené orgány - Primátorka - Adriana Krnáčová
Vedení pražského magistrátu se drží myšlenky vybudovat novou budovu pro sbírku moderního umění Národní galerie. Stála by na místě někdejšího Stalinova památníku na Letné. Jasno má být do léta. „Získat povolení pro stavbu by neměl být problém,“ řekla iDNES.cz primátorka Adriana Krnáčová.
Jaké konkrétní kroky v této věci vedení města v uplynulé době podniklo a v jaké fázi nyní plány na stavbu nové galerijní budovy jsou?
Zatím jsme ve fázi příprav a ty obvykle bývají nejbolestivější. Měli jsme mimo jiné jednání s vedením Institutu plánování a rozvoje hlavního města a jednáme i s Národní galerií. Projekt se jim zamlouvá. Praze takové muzeum vysloveně chybí a je potřeba to změnit.
Už bylo zahájeno zpracování studie proveditelnosti?
Během velmi krátké doby budeme mít hotové zadání, které předáme institutu plánování a rozvoje a ten ji následně zpracuje. Věřím, že výsledky studie bychom mohli mít na stolech ještě v první polovině letošního roku a rozběhnout přípravy veřejné soutěže.
Už se alespoň zhruba ví, jaké podmínky by museli účastníci soutěže dodržet, co se týče velikosti nebo vzhledu stavby?
V zahraničí je naprosto samozřejmé, že tyto stavby bývají jednou z hlavních architektonických dominant města a já doufám, že pražské Muzeum moderního umění nebude jiné. Obvykle za těmito projekty stojí světoznámí architekti a i my vypíšeme mezinárodní soutěž tak, aby podmínky byly pro všechny stejné.
Proč by mělo město a stát investovat zrovna do této stavby?
Praha zažívá jakési architektonické vakuum. Poslední významné stavby jsou Tančící dům a Zlatý Anděl od Jeana Nouvela. To už je ale dvacet let a Praha se podle mého názoru stále víc stává skanzenem. Je to i tím, že stát i město absolutně rezignovaly na to, být investorem významných budov, což za první republiky byly. Praze chybí nová budova světového formátu.
Jaký způsob financování stav by by připadal v úvahu?
Myslím si, že náklady by měly být rozdělené mezi stát a město, případně lze vytvořit konsorcium, do něhož by bylo možné zapojit i soukromé investory nebo také nadace. Je předčasné se bavit o nákladech, ale podle mého odhadu se pohybují okolo miliardy korun.
Pomůže k získání prostředků ze státního rozpočtu Plán i mplementace státní kulturní politiky?
Je v něm bod, který mluví o podpoře lepšího materiálního, prostorového a technického zázemí muzeí, galerií a knihoven. Sem přesně spadá náš plán, takže se domnívám, že by to získání prostředků na vybudování nového muzea moderního umění v Praze mohlo ulehčit.
Kdy by nová galerie mohla stát?
Ráda bych co nejrychleji vytvořila koncepci, tedy zadání, a připravila ke spuštění mezinárodní veřejnou soutěž, ze které by mohl vzejít výherní návrh. Bavíme se o horizontu dvou, maximálně tří let do začátku výstavby.
Jaké ohlasy odborné veřejnosti k zamýšl enému projektu máte?
Zatím se můj záměr setkal jen s kladnými ohlasy a věřím, že tomu tak bude i nadále. Ostatně ani neexistuje racionální důvod, proč by tomu tak být nemělo. Stavba přinese v konečném důsledku Praze jen pozitiva. Nebude jen funkčním stánkem současného umění, ale bude mít spoustu dalších vedlejších efektů. Může být dalším magnetem, za kterým do Prahy budou jezdit turisté, bude inspirací pro české studenty architektury a podobně.
Je reálné, aby stavba v památkově chráněné lokalitě na Letné vůbec získala povolení?
Myslím si, že by to neměl být problém. Nevlamujeme se do historické zástavby, nevyplňujeme proluku v centru Prahy. Stavěli bychom muzeum, které by se mělo stát sice novou pražskou dominantou, ale nemělo by narušovat výškový profil a nová stavba by měla respektovat své okolí a místo, na kterém se nachází. Stavba by měla být i jakýsi kondenzačním jádrem pražské Letné, která se stylizuje do možného dalšího kulturního centra. Mohla by i vhodným způsobem otevírat pohled do centra města.
Uvažujete v současné době o něčem dalším, co by výrazně ovlivnilo kulturní rozvoj či směřování hlavního města?
Jedná se hlavně o rozvoj pražského Výstaviště. Spojení Veletržního paláce se Stromovkou. Opravu a zpřístupnění celého areálu s rekonstrukcí poničených budov. Doufám, že v dohledné době konečně strhneme nevzhledný plot, který odděluje Stromovku a Výstaviště v Holešovicích. To ostatně už sliboval primátor Hudeček, ale nic se nestalo.
Chceme opět vyzvednout tento areál do popředí pražského kulturního života, rozšířit jeden z nejhezčích a nejužívanějších pražských parků a vytvořit nový inspirativní prostor pro jakoukoliv společenskou aktivitu od ranního běhu až po výstavy a divadelní představení. Nesmíme zapomínat ani na Šlechtovku, kterou budeme opravovat a také revitalizaci spodní části Václavského náměstí, na jehož podobě jsme se snad již konečně dohodli.