Jako lékař nemohu poslouchat ty bludy
Mladá fronta DNES | 13.8.2011 | rubrika: Sobotní rozhovor | strana: 12
Bohuslav Svoboda, lékař a pražský primátor
Hradní vicekancléř Petr Hájek svou kritikou udělal skvělou reklamu dnešnímu pochodu homosexuálů. Hodlá přijít víc lidí. Debata kolem akce Prague Pride, kterou podpořil pražský primátor, také rozjela diskusi o konzervativní politice a nesnášenlivosti.
Pomocí auditů upozorňuje na předražené zakázky z minulosti. Ovšem bouři výzev k rezignaci si primátor Prahy, původně gynekolog a porodník, Bohuslav Svoboda z ODS vysloužil až poté, co dal záštitu festivalu homosexuálů.
* Nebyl jste omylem ještě v bílém plášti se stetoskopem kolem krku, když jste se rozhodl zaštítit festival? Nezapomněl jste, že teď už nosíte primátorský řetěz?
Od začátku jsem si byl vědom toho, že je to záštita, která vyvolá nějakou reakci. Ovšem nečekal jsem tuto bouři ve sklenici vody. Tu vytvořilo několik prohlášení, která to nastartovala do nesmyslné podoby. Jen to ve mně vyvolalo nutnost, že musím pomyslně vytáhnout ten starý lékařský plášť a začít argumentovat. Až ty hysterické výkřiky mě donutily, abych si vzpomněl na své povolání. Nemohu prostě souhlasit, když někdo říká takové bludy o tom, jak homosexualita vzniká, že je to věc chybné výchovy. Musel jsem říct, co medicína už ví více než padesát let. V roce 1960 komunistický stát zrušil homosexualitu jako kriminální čin, dokonce ji zrušil jako chorobu. A my po letech řešíme znova věc, která je vyřešená, která je známá.
* Prezident Václav Klaus a jeho úředník Petr Hájek říkají „bludy“?
To říkal pan Hájek. Já si skutečně myslím, že v okamžiku, když někdo vstupuje na odborný led, tak si za prvé má vzít brusle, které jsou vhodné, a za druhé se má něco naučit, něco si o tom přečíst. Já nerozumím všemu, ale tomuhle zrovna ano, je to moje povolání. Přesto jdu, otevřu knihu a podívám se, jestli není něco nového. Mně na tom vadí, že jsou lidé, kteří se cítí býti oprávěni promluvit ke všemu, protože vlastně všemu rozumí. Ale pokud jde o odbornou věc, tak je skutečně potřeba něco vědět.
* Teď vás a celé vedení ODS kvůli tomu kritizuje prezident Klaus, že prý nehájíte konzervativní hodnoty, čímž prý vytváříte prostor pro krajní pravici.
Záštitu zdůvodňuji tím, že menšinová skupina má mít stejná práva. Ale za svou osobu zároveň říkám, že jsem principiální zastánce úplné rodiny. Přivedl jsem na svět přes tři tisíce dětí. Moje záštita není nic jiného než vyjádření liberalismu a tolerance, kterou považuji za naprosto nezbytnou součást kulturního světa. Je to věc, s níž jsem pracoval celý svůj život jako lékař, protože ta tolerance a akceptace jiných názorů jsou pro moderní medicínu naprosto nezbytné. Když bych to měl říct velmi zjednodušeně: v otázce Pride party jsem liberál, v otázce hospodaření města a hospodaření státu jsem naprosto zarytý a tvrdý konzervativec.
* Registrované partnerství je u nás už možné. Umožnil byste i adopce dětí homosexuálním párům?
Ne. Nesouhlasím s adopcí dětí pro homosexuály. Ne kvůli tomu, že by se od nich mohly nakazit, ale ty děti z dětských domovů to mají už tak velmi těžké – a ještě jim to mezi vrstevníky ztíží situaci tímto krokem. Navíc ještě v tomto má teologická část kritiky pravdu, když namítá, že rodina má mít nějakou plnou podobu. A je úplně jedno, jestli se na to díváme z pohledu náboženského, filozofického nebo funkcionalistického. Zdůrazňuji, že toto jsem řekl na začátku, ale to nikdo nevnímá, nikdo neslyší. Říkám tím, že to moje rozhodnutí o záštitě je o svobodě těch lidí.
* Podle čeho se vlastně rozhodujete, jestli něčemu dáte záštitu pražského primátora?
Primátor ročně dá dvě stě, možná dvě stě padesát záštit. Na některých mám projev, jiné jen navštívím a některých se vůbec neúčastním, to je tento případ. Důvod, proč bych někomu odmítl záštitu, je jediný: muselo by jít o něco, co porušuje principy demokracie, kdyby se jednalo o nějaké extremistické či nacionalistické uskupení. Jinak není žádný důvod, proč bych dělal nějaký rozdíl mezi požadavkem menšiny, skupiny zájemců o jazz, mezi fotbalisty nebo třeba lidmi bojujícími za zelenou Prahu.
* Argumentujete tolerancí k menšinám. Máte pocit, že jsme v Česku netolerantní k homosexuálům?
Obecně je Česko xenofobnější a netolerantnější, než je v současném moderním světě zvykem. Těch padesát let se na nás podepsalo. Já mám řadu pacientek, které jsou jiné barvy pleti, a já vím, jakým martyriem ony procházejí. Jakým martyriem prochází malá holčička, která je černá, protože má černého tatínka, mluví skvěle česky a má bílou maminku. Proto jsem přesvědčen, že naše společnost je méně tolerantní ke všemu, co není průměrné. Komunisté tady vytvářeli průměr: všichni jsme stejní, všichni máme stejný šusťák.
* Lidem jiné barvy pleti extremisté házejí zápalné lahve do oken. Ale homosexuálům se žádné křivdy nedějí, ne?
Je to možná tím, že xenofobie k jiným rasám je u nás silnější z mnoha důvodů, jsme prostě Středoevropané. Jistě, homosexualita takový problém nemá, ale přesto si myslím, že netolerance u nás je.
* I některým homosexuálům přijde, že ten festival je až moc ostentativní, provokativní s akcentem na sexualitu. To vám nevadí?
To, jak probíhá průvod, je samozřejmě známo – všichni jsme viděli záběry z evropských měst nebo z Ameriky. Pravda je, že vnímání samotného průvodu, což je jen závěr čtyřdenní akce, je vnímání něčeho, jako je karneval v Buenos Aires. Je to prostě divadelní představení s nadsázkou. Tak jako má karneval své masky, své polonahé tanečnice, a je to výraz filozofie a životního veselí, tak i Prague Pride má tuto karnevalovou podobu. Proto já se tak obtížně vyrovnávám s tvrzením odpůrců, že to může vyvolávat nějaký -ismus. Protože pak bychom také museli mít pojem karnevalismus.
* Viděl jste podrobný program? Třeba akci s názvem Dirty disco, jejíž pořadatelé zvou do „nejšpinavějšího diskobaru v Praze“ a vyzývají, aby gayové přišli s „nablýskanými prdelkami“?
Ten program jsem samozřejmě měl k dispozici. Záštity nelituji právě proto, že se ukázalo, že tato otázka je problémová a je dobře, že se o ní diskutuje. Já nemám žádný problém s tím, jestli je to show, jestli jsou víc, nebo méně oblečení. Já nemám vůbec žádný problém v této oblasti. Sám sebe mohu deklarovat určitě jako význačného heterosexuála.
* Přece jen: Není to, jak se člověk staví k erotice, intimní věcí, která by měla zůstat doma v ložnici pod peřinou a nemá se s ní chlubit v průvodu na ulici?
Víte, tohle je o tom, jestli jsme ve třetím tisíciletí, anebo ve středověku. Je to v jiné rovině, ale úplně stejné, jako když budete při odjezdu do svaté války přidělávat ženám pás cudnosti. Když prostě všechno, co v nějaké podobě souvisí se sexem, je tabu, hříšné, nebezpečné. Já si myslím, že moderní společnost se dostala dál a je schopna vnímat všechny své projevy jako reálné a samozřejmé. To bychom se zase museli vrátit k tomu, že zahlédnout nahý ženský kotník je hřích.
* Nezesměšňují homosexuálové svým provokativním průvodem tradiční manželství – že lidé mají být ve vztazích monogamní, že sex je navýsost důvěrná věc?
Naopak. Každý karneval, aby byl vůbec úspěšný, tak jeho účastníci si musí dělat legraci sami ze sebe. Je to přece přesně obráceně. Je to stavění toho problému na lidskou rovinu. Já to vnímám tak, že je to jakási schopnost udělat si legraci sám ze sebe. Když vidíte, jak jsou v kůži nebo řetězech. Toto je ale mé vnímání té věci, já to nikomu nevnucuji.
* Přijde mi nedůstojné primátora, když na webových stránkách festivalu je napsáno, že se koná pod záštitou Doc. MUDr. Bohuslava Svobody, CSc., a kousek pod tím bliká reklama na „vzrušující lubrikační gely a prezervativy“.
Jasně, samozřejmě, z tohoto pohledu by asi bylo lepší, kdyby prezervativ byl až na straně tři nebo já na straně šest. Nezlobte se na mě, ale to byste musel zlikvidovat téměř každý materiál, který má v sobě nějakou potřebu vydělat na akci. Stejně bych mohl namítat, když jsem napsal knihu o léčbě rakoviny, že je tam také obrázek prezervativu, protože to do této problematiky patří. Reklama umožňuje, aby ta kniha vůbec vyšla. Tento problém mě vůbec, ale vůbec nenapadl.
* Vás ta obhajoba homosexuálů nějak sblížila s někdejším konkurentem a spojencem Hradu, poslancem a předsedou ODS v Praze Borisem Šťastným. Najednou jste podle Petra Hájka oba „kryptosocialisté“. Co vy na to?
Myslím, že mělo vliv, že jsme oba lékaři. Doktor Šťastný je svým povoláním psychiatr, čili této problematice velmi rozumí. Musím říct, že jsem velmi ocenil jeho stanovisko. Prostě prokázal, že občanský demokrat je demokrat, i když má jiné názory. Za svými názory si stojí, byť se kvůli tomu dostal do nějaké nepřízně. Jako by opouštěl nějaký tábor a dostával se do jiného. Velmi si ho za to stanovisko vážím.
* Budete teď proti němu kandidovat na šéfa pražské ODS, jak jste kdysi prohlásil?
Tak to nebylo. Já dostal otázku, jestli bych kandidoval, kdybych byl nominován. Samozřejmě ano, protože když začnu dělat nějakou politickou práci, tak abyste všechny vaše představy mohl prosazovat, potřebujete k tomu v politice funkční zázemí a podporu. Tak to vzniklo, to není spor mezi mnou a Borisem Šťastným.