Klavírní festival Rudolfa Firkušného

americký klavírista Emanuel Ax

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro připravil pro letošní podzim novinku - Klavírní festival Rudolfa Firkušného, jehož první ročník se uskuteční od 24. do 30. listopadu v pražském Rudolfinu. Na zahajovacím koncertu v pražském Rudolfinu vystoupí americký klavírista Emanuel Ax.

  • 1 minuta čtení

Dnes zcela jistě jeden z deseti nejuznávanějších klavíristů světa. Několikanásobný držitel ceny Grammy, rezidenční umělec Carnegie Hall v New Yorku v sezóně 2012/2013. Nahrává exkluzivně pro společnost Sony. Je vítězem Mezinárodní klavírní soutěže Arthura Rubinsteina v Tel Avivu a držitelem prestižní Avery Fisher Prize. Člen American Academy of Arts and Sciences a držitel čestného doktorátu na Yale a Columbia Universities.

O Emanuelu Axovi

Americký klavírista Emanuel Ax je pražskému publiku dobře známý již z několika velmi úspěšných vystoupení na Pražském jaru.

Axova hvězdná kariéra byla odstartována jednoznačným vítězstvím na klavírní soutěži Arthura Rubinsteina, kde roku 1974 získal první cenu. Je držitelem několika prestižních cen Grammy, které získal například za komplet Beethovenových a Brahmsových sonát pro violoncello a klavír, které nahrál s proslulým violoncellistou Yo-Yo-Mou, s nímž jej pojí více než 40 let spolupráce a přátelství. 

Emanuel Ax je především žádaným sólistou. Jenom s Newyorskou filharmonií odehrál už více než 100 koncertů. V září absolvoval mimořádně úspěšné turné s Královským orchestrem Concertgebouw a dirigentem Marissem Jansonsem, které bylo uspořádáno ke 100. výročí založení tohoto proslulého orchestru.

Za své hovoří i citace kritik předních světových deníků: „…jednou z Axových předností je schopnost dokonale smísit jemnost a údernost hry v barevnou směsici úhozů…“ píše San Francisco Chronicle; „…Jeho hra byla plná bravurního úhozu, citlivého frázování, jemného úhozu a přehlídky nádherných trilků…“ oceňuje Pittsburgh Tribune. Los Angeles Times zase píší: „…Axova autorita umělce obdařeného mimořádnou inteligencí, citem pro hudbu i technickou vybaveností je zřejmá od první chvíle, kdy rozezní nástroj. Během minuty jste uchváceni intenzitou jeho hry…“

 

22. listopadu 2013
22. listopadu 2013