Host: TŘEŠTÍKOVÁ Hana; radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví /Praha Sobě/
Datum vydání: 22.03.2019, Zdroj: Regina DAB Praha | Rubrika: 18:45 K věci | Téma: Hana Třeštíková
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Dobrý den. Vítejte u pořadu K věci. Našim dnešním hostem je radní pro kulturu, památkovoupéči, cestovní ruch a výstavnictví ze strany Praha Sobě Hana Třeštíková. Dobrý den.
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Dobrý den.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Několikaletý boj o Holešovickou tržnici má konečně vývoj. Praha u Obvodního soudu pro Prahu 7 vyhrála spor s nájemcem tržnice. Ta firma Delta Center od města dostala v roce 2011 výpověď kvůli neplacení nájemného. Odmítla to ale akceptovat s tím, že nájem platila formou údržby tohoto areálu. Praze má teď uhradit 246 milionů korun. Ten rozsudek je tedy nepravomocný. Oni se ještě můžou odvolat. Ani nevím v tuto chvíli, zda se odvolali nebo ne. Paní radní, v jakém stavu ten areál je?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
No, tak ten areál není v příliš dobrý kondici. Je tam spoustu hal, které jsou už dlouhodobě zanedbané a jejich stav je téměř tristní. Nicméně samozřejmě je tam spoustu hal, kde ten provoz funguje a tak jako přinášej tu náplň tý tržnice třeba hala 22, kde je už tradiční farmářský tržiště. Nicméně celkově ten areál bychom mohli říct, že opravdu není v dobrý kondici.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
No a tam jsou prvky secese, jsou tam prvky novorenesance. Ten areál pochází z konce 19. Století, je zapsanou kulturní památkou a znamená to, že tyto prvky se dají ještě zachránit nebo už je to ve stavu, kdy je to tristní?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Ne, to určitě. To se samozřejmě dá zachránit. My na tom budeme pracovat. Bude to dlouhodobá práce. Samozřejmě i ve spolupráci s památkářemi, ale zároveň ten stav tržnice naštěstí díky tomu, že tam ty haly pořád jako byly otevřený a lidi tam chodili, tak prostě se není to tak, že bychom to museli zbourat, to určitě ne.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Ta firma má Holešovickou tržnici do 30 dnů od rozsudku vyklidit. Jakou máte představu, co by se potom s Holešovickou tržnicí mělo dít dál?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
My si představujeme, že by ten areál měl plnit jakousi multifunkční náplň, tedy mělo by tam fungovat dál to oblíbené tržiště v hale 22, ale zároveň by tam mohlo bejt spousta různých gastroprovozů, různých restaurací, fodd treků a podobně, ale rádi bychom tam i zachovali kulturní nabídku, která tam v současný době je. Například Jatka 78 nebo trafogalery.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Před deseti lety se spekulovalo o tom, že se ten areál promění v parcelu, na které vyrostou až osmipatrové bytové domy. Hrozí něco takového?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
To určitě nehrozí. To, myslím si, že opravdu před osmi lety to asi bylo ještě takový divoký léta možná na magistrátu. Nicméně teď už nic takového nehrozí. Areál Holešovické tržnice je rozhodně zachován, nebude se nijak bourat, přestavovat, naopak budem se snažit, aby přinášel pražanům čím dál tím víc užitku a prostoru kdy a proč tam chodit.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Naším dnešním hostem je radní Hana Třeštíková. Radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví. Pojďme na další téma, které spadá do vaší gesce, a to je umístění cyklu obrazů Alfonse Muchy Slovanská epopej. To už několik let řeší soud, už je to takový, dá se říct evergreen toto téma. Praha stále hledá krátkodobé i dlouhodobé řešení pro její umístění. Jaká je teď aktuální situace?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Aktuální situace se Slovanskou epopejí je taková, že jsme uzavřeli takovou gentlemanskou dohodu se starostou pane Třetinou z Moravského Krumlova, který, s kterým jsme se domluvili, že pokud sežene peníze na revitalizaci rekonstrukci zámku v Moravským Krumlově, kde se epopej i byla, tak mu jí dočasně zapůjčíme. Ta dočasnost je na pět let a my potřebujeme ale mít záruku v tom, že ty prostory, kde by epopej byla, že budou technicky dobře vybavený, že tam bude dobrý klimatický podmínky zabezpečený ty plátna, dobře nasvícený a tak dále a na to je potřeba sehnat desítky milionů a čili, jestli to pan starosta sežene, má čas do konce dubna, tak tam epopeje dočasně bude umístěna.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Ale odborníci tvrdí, že se tam ta epopej nevejde, že mezi obrazy bude malý odstup, že to nebude odpovídat potřebám toho díla. Co tomu říkáte?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Já už jsem si za ty tři měsíce ve funkci zvykla na to, že všechno má své pro a proti a na všechno existuje víc názorů. Čili já jsem v tomto ohledu si nechala poradit nebo udělala jsem takovou pracovní skupinu, kde byl zástupce jak galerie hlavního města Prahy, která epopej spravuje, zástupce odboru kultury, ale zástupci i legislativy a odborníků a taky jsme se shodli na tom, že to dočasné umístění do Moravského Krumlova je varianta, kterou určitě bychom rádi rozvinuli. Ty odborné názory jsem slyšela, zároveň jsem slyšela opačné odborné názory, takže je to vždycky nějak se v tom člověk musí vyznat, přiklonit se k něčemu.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
A co bude, když se tam tomu tamnímu panu starostovi nepodaří ty miliony sehnat. Co s tím bude? Znamená to, že bude tedy, zůstane v Praze, bude schovaná?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Já bych určitě nechtěla, aby epopej byla nějak dlouhodobě schovaná, protože pan Mucha epopej vytvořil tak, aby naopak byla viděná, aby byla někde vystavená a srolovaný obraz nikomu nepřináší žádné štěstí, ani uspokojení. Čili určitě bychom ihned začli vymýšlet další varianty nějakého dočasného umístění. Třeba v minulý době to bylo, že část byla v Obecním domě, část byla v Brně. Čili je možný i vystavovat po částech a těch variant je víc.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
No, Praha začala plánovat také možnost ty obrazy umístit v připravovaném depozitáři Lapidária na pražském výstavišti. Je reálné, že by to mohlo být tam?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Ten projekt je stále aktuální. I to usnesení zastupitelstva není nijak revokované, čili my s ním dál pracujeme. Zároveň jsme ale zjistili, že v tý přístavbě, kde se měla teda epopej případně umístit, a tak tam je nájemce, který má tříletou výpovědní lhůtu. Čili pokud budeme s lapidáriem dál pracovat, jakože zatím s ním pracujeme, tak pořád tam je ta lhůta minimálně tří let, než se nám podaří tu budovu získat a začít jí opravovat.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
A do toho lapidária by se ta epopej vešla celá? Protože vy jste říkala, že by se to rozdělilo, třeba část v Praze, část v Brně. Ale určitě je nejvíc žádoucí, aby se představila lidem celá, v celé té své kráse. Já nevím, kolik je to, asi dvacet obrazů. No, tak ...
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Osmnáct, myslím. Ježišmarja teď jste mě zaskočila.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Já sama taky neznám přesně to číslo. A tak by mě zajímalo, jestli potom, kdyby náhodou tedy, tak by tam byla celá?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Podle mých informací by tam mohla být celá. Přesně tak, ale mluvíme tedy o takovým přístavku lapidária, ne o lapidáriu samotném.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Pojďme ještě na jednu věc, a to je projekt 2 % na umění. To je váš projekt, který souvisí nebo nejenom váš, ale vaše jméno je s ním spojováno. A to souvisí s tím, že se mohou nebo by měly letos objevit v Praze umělecká díla, náhle sochy, na některých místech. Můžete ten projekt představit? Na co se můžeme těšit?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Tak, ten projekt já jsem teda zdědila už po předchozím vedení. Jejím hlavním hybatelem byl Matěj Stropnický, takže abych mu nebrala zásluhy, tak to původně dotáhl Matěj Stropnický s tím, že já jsem to přebrala ve chvíli, kdy měla být zřízená komise, tu jsem teda nechala zřídit, je to komise složená z odborné veřejnosti, ale také ze zástupců galerie hlavního města Prahy a vlastně jde o jakousi dlouhodobější práci s veřejným prostorem a s umisťováním děl do veřejného prostoru, protože za minulého režimu to byla běžná věc, kdy se stavěly sídliště, tak se tam také postavilo jakékoliv dílo, že jo. Teď máme spousta různých soch, který jsou i různě mapovány třeba v projektu vetřelce a volavky. Nicméně v současnosti to umisťování uměleckých děl ve veřejném prostoru není až v takové míře, jako kdysi bylo a toto je takový impuls ze strany města směrem i k soukromým developerům, ale i k městským částem, kde jim říkáme, my tady máme nějaký rozpočet a ten nabízíme k tomu, aby pokud máte veřejný prostor, o kterým si myslíte, že by bylo vhodný pro umístění jakékoliv sochy, ale nemusí to bejt jenom socha, může to být i nějaká instalace. Může to být, jo, tam nechci tu fantasii nechci nijak stahovat do jasnejch pravidel, ale tak pokud máte takový veřejný prostor, my vám na to můžeme dát peníze, ale musí to být samozřejmě, musí to být za nějakých pravidel.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Tomu rozumím a vy byste to od těch umělců koupili?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Ideální varianta je, že by to vlastnil spíš městská část nebo magistrát. Tyto obě varianty jsou možné, přesně tak.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
A ještě jedna věc, která souvisí s vámi, ale nesouvisí s vámi jako s radní, ale souvisí s vámi jako s režisérkou a producentkou filmovou. V těchto dnech vstupuje do kin film Manželské etudy nová generace. Znamená to, že jste navázala na vaši maminku, paní Helenu Třeštíkovou v tom?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Přesně tak. Je to vlastně stejný formát, jako znají posluchači takovou, dá se říct, slavná série manželské etudy. Já jsem se rozhodla na to navázat úplně s novou generací, kterou jsem točila sedm let. Výsledkem je pět párů, z toho jeden z těch párů má teda celovečerní formát, který jde do kin a ukazuje to současnou generaci východisko bylo stejné.Potkala jsem je na Staroměstské radnici a sledovala je od jejich "ano" jsem je sledovala dalších šest - sedm let a jak se vyvíjel jejich vztah? A posluchačům můžu prozradit, že ten příběh Mirky a Kuby, který jde do kin, je tedy plný zvratů a není to úplně procházka růžovým sadem.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Jste připravena na to, že budete srovnávána s prací vaší maminky?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Ano, na to jsem připravená, protože stejně jako nejde oddělit to, že jsem dcerou své matky, tak nejde oddělit, že moje Manželské etudy jsou v návaznosti na máminy Manželský etudy. Takže na to jsem připravena.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Radila vám se střihem? Radila vám, jaký materiál tam dát a jaký nedat?
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Ano, já jsem se s mámou na tom hodně intenzivně radila, jednak před natáčením, pak i v průběhu natáčení a ve střižně my byla velice důležitým dramaturgem a supervizorem a já jsem jí za to moc vděčná.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Paní radní děkuju, že jste přišla do pořadu K věci. Přeju hodně štěstí i k filmu.
Hana TŘEŠTÍKOVÁ, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví/Praha Sobě/
Děkuji moc za pozvání.
Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Našim dnešním hostem byla Hana Třeštíková, radní pro kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a výstavnictví ze strany Praha Sobě. Děkuji vám za pozornost, milí posluchači a těším se za týden zase na slyšenou.