Podrobný popis trasy

Začátek trasy:

Nejvhodnějším začátkem trasy podél Botiče je obec Čenětice, kam zajíždí od metra Budějovická autobus PID číslo: 335. Pokud se budete chtít podívat k samému prameni Botiče, musíte z obce vyjít na východ po žluté turistické značce, po které přibližně po 900 metrech dojdete k malému rybníčku, který je považován za pramen tohoto potoku. Samotný rybník je napájen z mokřadu nad ním.

km místo na trase zajímavost
0 km

Čenětice

Z obce vede trasa po žluté turistické značce, která vás dovede po polní cestě do obce Radějovice, kde trasa odbočuje vpravo po silnici.

2,1 km

odbočka ze silnice

Žlutá značka odbočuje vlevo ze silnice a po místní komunikaci klesá chatovou osadou do lesa.

3,0 km

rozcestí s červenou

Na začátku lesa je rozcestí žluté a červené značky "V Údolí Botiče". Zde se nabízí dvě možnosti pokračování, protože červená i žlutá značka vedou do stejného místa, k zámeckému parku v Průhonicích. Varianta po žluté vede blíže toku Botiče a je i pohodlnější.

Žlutá značka překonává Botič a dále vede vpravo po široké lesní cestě ven z lesa.

3,4 km

okraj lesa

Po vyjití z lesa vede trasa vpravo po neznačené malé silničce směrem k Pražskému okruhu, který překonává po ekoduktu, a dále směřuje do obce Kocanda. Z obce trasa vychází po nové cyklostezce, která začíná za ulicí Ke Mlýnu.

7,2 km

oplocení parku

Trasa se u oplocení zámeckého parku v Průhonicích napojuje na červenou turistickou značku, po které vede několik následujících kilometrů až do zástavby Prahy.

Samotný Botič vtéká do areálu Průhonického parku, do kterého není z této strany vstup možný, proto musíte obejít jeho oplocení.

Průhonický park
8,1 km

odbočka ke kapli

V těchto místech můžete udělat asi 200 metrovou odbočku vlevo ke kapli Panny Marie.

Trasa s červenou obchází oplocení parku, zahýbá doprava a vstupuje do Průhonic. Po místních komunikacích dojdete opět dolů k Botiči.

11,1 km

rozcestí v Průhonicích

Trasa se opět setkává s potokem. Zde můžete pokračovat po hlavní ulici do centra Průhonic na Květnové náměstí, kde je hlavní vstup do Průhonického parku.

Trasa dále sleduje červenou značku, která vede podél toku Botiče ven z Průhonic.

Průhonický park
12,0 km

podchod pod dálnicí

Po nově upravených cestách vyjdete z Průhonic a podejdete dálnici D1. V těchto místech trasa vstupuje na území hlavního města. U restaurace Česká chalupa červená značka odbočuje vlevo mezi objekt restaurace a oplocení dendrologické zahrady. Půjdete po úzké pěšince nad tokem Botiče, oplocení bude po vaší pravé ruce. Na konci pěšinky jsou schody k odpočívadlu.

Pokud byste odbočili vlevo, dojdete do míst, kde stával Koníčkův mlýn, a dále do Újezdu u Průhonic.

Další cesta vede stále s červenou značkou po široké lesní cestě okolo oplocení a dále vlevo do lesa. V těchto místech půjdete po nově vybudované široké cestě, kterou jistě uvítají cyklisté.

dendrologická zahrada

Koníčkův mlýn

14,4 km

Křeslice

Nová pěšina končí u dětského hřiště na okraji městské části Křeslice, kterou projdete společně s červenou značkou.

14,8 km

rozcestí se zelenou značkou

U autobusové zastávky v Křeslicích, tedy u možného přerušení výletu, je rozcestí červené a zelené značky. Trasa stále sleduje červenou, která až k Dobré Vodě vede společně se zelenou značkou.

15,6 km

Dobrá Voda

V místě nazvaném Dobrá Voda uvidíte po levé straně ruiny bývalého Fantova mlýna.

V těchto místech se do Botiče vlévá Pitkovický potok.

Stále po červené značce přejdete přes most a půjdete vlevo po pravém břehu Botiče. Před vámi je asi nejhezčí a nejpřírodnější úsek na celé trase. Trasa zde vede nad meandrujícím Botičem po malé pěšince, která je místy pro cyklisty obtížněji sjízdná.

Fantův mlýn
16,6 km

Petrovice

Trasa podchází ulici Novopetrovickou a míjí rugbyové hřiště. Nad strání naproti hřišti stojí zámek v Petrovicích (přes listí stromů není dobře vidět). První stavení vpravo je bývalý mlýn, zbytků jeho náhonu jste si mohli všimnout cestou.

zámek v Petrovicích
17,0 km

začátek vodní nádrže Hostivař

Trasa prochází Petrovicemi a u autobusové zastávky Dolnokřeslická odbočuje s červenou vpravo. V těchto místech začíná vodní nádrž Hostivař, kterou Botič napájí. Před vámi je cesta po levém břehu nádrže.

19,3 km

hráz

Společně s červenou značkou a naučnou stezkou Povodím Botiče jste došli k sypané hrázi vodní nádrže Hostivař. Vpravo nad vámi bývalo hradiště Hostivař, směřuje tam další naučná stezka Historií Hostivaře.

Trasa podél Botiče vede dále s červenou značkou a vstupuje na území PP Meandry Botiče.

Asi 250 metrů pod hrází se zleva do Botiče vlévá Košíkovský potok.

vodní nádržHostivař

hradiště Hostivař

PP Meandry Botiče

20,6 km

trasa opouští červenou značku

Na křižovatce ulic U Břehu a U Potoka trasa opouští červenou turistickou značku a pokračuje vlevo po pěšince dolů přes louku. Odbočku vyznačuje šipka NS Historií Hostivaře. V tomto místě (stav k září 2014) budou probíhat úpravy okolí Botiče, které v rámci protipovodňových opatření zkvalitní i cestu přes louku.

20,8 km

ul. K Horkám

Trasa vede kolmo přes ulici K Horkám. Na druhé straně jsou další informační tabule NS Historií Hostivaře. Cesta vede dále po levém břehu Botiče, po nově upraveném chodníku směrem do staré Hostivaře.

Hostivař
21,2 km

Kozinovo náměstí

Na Kozinově náměstí můžete udělat odbočku vlevo a projít si pozoruhodnou zachovalou původní zástavbu Hostivaře, případně dojít až k Toulcovu dvoru. Z Kozinova nám. vede dále trasa po levém břehu Botiče, po levé straně budete mít oplocení areálu školy a následně Toulcova dvora. Po pravé straně pak PP Meandry Botiče.

Cesta podél Botiče pokračuje stále po jeho levém břehu, ale poněkud se od něj vzdaluje. Projdete po asfaltové komunikaci rovně k plechové ohradě, zde vpravo k mostku a přes něj do ulice Nad Meandry. Na jejím konci, sestoupíte zpět ke korytu Botiče. Vede tudy malá, ale upravená pěšinka.

Toulcův dvůr
23,3 km

zahrádkářská osada

Pěšinka končí u ocelové lávky, za kterou trasa prochází zahrádkářskou osadou. Trasa míjí Záběhlický zámek a za ním odbočuje vlevo do ul. U Záběhlického zámku.

23,9 km

rozcestí

Asi po 200 metrech dojdete na rozcestí, kde po pravé straně začíná nově vybudovaná cyklostezka, na kterou navazuje pěšinka, která vás dovede k Hamerskému rybníku. Na jeho břehu stojí malebný kostel Narození Panny Marie, na opačné straně je pro Prahu netypický vinný sklep.

Hamerský rybník

kostel Narození Panny Marie

24,6 km

Společně s cyklotrasou A23, která vás již doprovází, projdete po pravém břehu rybníku až k ulici Podle Náhonu. Na konci ulice je nově vybudovaná cyklostezka, která končí můstkem přes Botič, za kterým vystoupáte k ulici Záběhlické, po které pokračujte dále po přemostění odstavného nádraží a následně po ulici U Plynárny.

V tomto místě si začne Botič „hrát na schovávanou“, protože nejprve teče pod kolejištěm a následně protéká areálem plynárny.Trasa vede po chodníku podél oplocení Plynárny v Michli.

Plynárnav Michli
27,1 km

odbočení vlevo

Z ul. U Plynárny trasa odbočuje vlevo do uličky U Botiče, na jejímž konci se opět setkáte s vlastním potokem. Obloukem dojdete ke křižovatce ul. Michelské a Nuselské, kde odbočte vlevo přes most směrem k Domovu Sue Ryder.

27,6 km

Domov Sue Ryder

Na úrovni Michelského dvora, kde nyní sídlí Domov Sue Ryder, přejděte na opačnou stranu ulice a pokračujte uličkou u Michelského mlýna. Vede tudy i cyklotrasa A23. Cestou, po levé straně, minete modlitebnu a židovský hřbitov. Trasa dále vede kolmo přes Nuselskou ulici do ulice Adamovské, a dále podél Botiče až k ul. Vršovické.

Michelský dvůr

židovský hřbitov

Nuselská ulicie

29,3 km

ul. Vršovická

V ul. Vršovické odbočte vlevo ke světelné křižovatce, kterou přejděte a pokračujte ul. Petrohradskou až k Botiči, před kterým vlevo je cyklostezka, které vede ke vstupu do Havlíčkových sadů.

29,9 km

Havlíčkovy sady

Trasa směřuje do brány, za kterou začínají Havlíčkovy sady, známé také jako Gröbovka, kterými projdete až na opačný konec. Dále pokračujte rovně ulicí Otakarovou a následně Křesomyslovou, kde minete Divadlo Na Fidlovačce.

Gröbovka

Divadlo Na Fidlovačce

31,3 km

park Folimanka

Na konci ul. Křesomyslovy trasa podchází železniční most, za kterým asi po 200 metrech začíná park Folimanka. Jeho jižní hranici tvoří vybetonované koryto Botiče.

32,0 km

konec Folimanky

Trasa dále vede společně s cyklostezkou vpravo do podchodu pod tratí a dále vpravo za přechodem do ulice Neklanovy, kde budete míjet unikátní kubistické domy.

Právě v místech, kde končí Folimanka, končí i viditelná cesta Botiče, protože odtud teče skryt pod zemí, a to až k ústí do Vltavy.

kubistické domy
32,8 km

ústí Botiče do Vltavy

Poslední úsek trasy podél potoku Botiče vede ulicí Vnislavovou, která končí na Rašínově nábřeží. Na nároží stojí unikátní kubistická Kovařovicova vila. Botič do Vltavy ústí pod železničním mostem, tedy na území bývalého Podskalí.

Kovařovicova vila

železniční most

Podskalí

Návaznosti na MHD:

Trasa podél Botiče končí na Výtoni, kde jsou zastávky několika tramvajových linek.