Podrobný popis trasy

Začátek trasy:

V Kněževsi, u autobusové zastávky Stará hospoda v Kněževsi.

km místo na trase zajímavost
0 km

Stará hospoda

Trasa podél Únětického potoka začíná v Kněževsi, u autobusové zastávky "Kněževes, Stará hospoda", kam jezdí linka 319, spojující letiště v Ruzyni, Terminál 1 s Jenčí.

Zde můžete udělat odbočku k vyhlídce na přistávací a vzletovou plochu nedalekého letiště. Vyhlídku naleznete na konci ulice Na Staré silnici.

0,2 km

prameniště

Vlastní trasa vede dolů k návsi do uličky U Ouvalky, na jejím konci se nachází prameniště Únětického potoka. Od pramene vede po pravém břehu potoka malá pěšinka, končící schody. Dále pokračujte rovně k ulici Na Hlavní silnici, zde odbočte vpravo.

Únětický potok protéká po soukromých pozemcích a pod zástavbou Kněževsi napájí první rybník, který patřil k Čermákovu mlýnu. Cesta však vede po hlavní a pod rychlostní komunikaci R7.

1,5 km

Tuchoměřice

Trasa vstupuje do Tuchoměřic, potok teče nejprve po pravé ruce, ale dále podtéká cestu na opačnou stranu, vy pokračujte stále rovně po ul. V Kněživce.

2,0 km

PP Kněživka

Na úrovni ulice Příkré (odbočuje z hlavní vlevo) vede vpravo mezi domky průchod, na jehož konci je ulice Pod Skálou. Jednu stranu této ulice pak tvoří PP Kněživka.

Dále pokračujte ul. Pod Skálou a zpět na hlavní.

2,6 km

odbočka k zámku

Z Hlavní odbočte vlevo do ul. K Poště a pokračujte stále po ní. Po levé straně bude nad vámi zámek v Tuchoměřicích. Na konci ul. K Poště se zleva přidá červená turistická značka, kterou sledujte dále - do ulice U Hřiště a Za Kostelem.

zámek v Tuchoměřicích
4,0 km

hlavní

Došli jste k silnici Ke Statenicím, kde červená odbočuje vpravo. Vy pokračujte rovně po silnici.

4,6 km

mlýny

Po své pravé ruce minete Štěrbův mlýn a po dalších asi 600 metrech Kopaninský mlýn, který procházel (na podzim 2014) rekonstrukci.

Štěrbův mlýn

Kopaninský mlýn

5,4 km

rovně z hlavní

V pravotočivé zatáčce, těsně před Statenicemi, opusťte hlavní a pokračujte rovně po menší cestě.

6,2 km

zámek Statenice

Po levé ruce minete chátrající budovu zámku ve Statenicích. Za zámkem se zleva k vaší trase přidá modrá turistická značka, kteá vás bude doprovázet až na konec výletu podél Únětického potoka.

zámek ve Statenicích
9,1  km

Únětice

Společně s modrou značkou a cyklotrasou 8100 jste prošli obcí Černý Vůl a došli do středu Únětic.

Na konci Únětic na vás čeká nejhezčí část výloetu, která bude plně přírodního rázu.

Černý Vůl
9,9 km

Tiché údolí

Za rybníkem se připojíte na naučnou stezku Roztocký háj – Tiché údolí. Vlevo je vyznačena odbočka k Alšově vyhlídce. Po vaší pravé ruce se rozkládá území přírodní rezervace Údolí Únětického potoka. Po dalších cca 400 m začíná po vaší levé ruce území přírodní rezervace Roztocký háj - Tiché údolí.

PP Údolí Únětického potoka
12,3 km

Maxmiliánka

Na tomto místě Tichého údolí se vám naskytne poněkud smutný pohled. Prvním objektem, který uvidíte je chátrající bývalá restaurace s hotelem Maxmiliánka. Ze sousední koliby zbyl jen komín.

Modrá značka zde opouští ulici Tiché údolí a vede těsně po levém břehu Únětického potoka.

13,5 km

konec trasy

Modrá značka vás dovedla k ulici Nádražní v Roztokách u Prahy. Došli jste přímo k vstupu do zámku v Roztokách, který se nachází hned za železniční tratí.

zámek v Roztokách

Návaznosti na MHD a PID:

Z Roztok do Prahy jezdí jak vlakové, tak autobusové spoje.

Pro cyklisty:

Přímé spojení zpět do metropole poněkud složitější, protože po levém břehu vede do Prahy úzká a poměrně frekventovaná silnice, která však na hranicích města, v Sedleci, navazuje na cyklostezku s cyklotrasou a1. Příjemnější je použít přívoz do Klecánek a pokračovat po pravém břehu Vltavy a po cyklotrase A2.