Podrobný popis trasy

Začátek pro pěší:

Zastávka příměstské autobusové linky číslo 341 Zlatníky-Hodkovice, U hasičárny.

Začátek pro cyklisty:

Přes obec Zlatníky-Hodkovice prochází cyklotrasa číslo 8100, tzv. „Pražské kolo“, které obkružuje celou metropoli.

km místo ilustrační foto, zajímavosti
0 km

Autobusová zastávka U hasičárny

Od autobusové zastávky se vydejte směrem zpět k Praze. Nejprve projdete okolo nádrže, kterou napájí Břežanský potok, na jejím břehu roste památná lípa. Záhy projdete náves sv. Petra a Pavla se stejnojmenným novorománským kostelíkem.

0,5 km

Kruhový objezd

Asi 500 za návsí projdete okolo kruhového objezdu, z kterého vychází ulice Kamenná, po které pokračujte dále. Na ulici přímo navazuje cyklostezka, která vás vyvede ven ze zástavby Zlatníků. Její povrch je z poloviny mlatový, následně asfaltový.

Stříbrná stavba po pravé straně, stojící na okraji Dolních Břežan, není UFO, ale moderní tělocvična zdejší základní školy.
2,25 km

Začátek Dolních Břežan

Cyklostezka končí před zástavbou Dolních Břežan. Po levé ruce budete mít první větší rybník na Břežanském potoce, jmenuje se Pazderák. Rybník obejděte k hlavní ulici Ke Zlatníkům, podél které vede oddělený chodník.

2,6 km

Ulice Na Panský

Odbočte vpravo do malé uličky Na Panský, na jejím konci můžete navštívit Regionální informační centrum.

Z ulice Na Panský odbočte vlevo k nové zástavbě, která tvoří malé náměstí Na Sádkách. Zde se poprvé setkáte s informační tabulí naučné stezky Dolní Břežany. Stezka nemá své vlastní značení. Projděte vlevo přes malý parčík, jehož severní stranu tvoří nový rybníček. V okolí je rozmístěno několik uměleckých děl.
  Za kruhovým objezdem pokračujte vpravo po ulici 5. května. Odtud budete dále sledovat zelenou turistickou značku. Po levé ruce budete mít zeď okolo zdejšího zámku.
  Za malou odbočku v Břežanech jistě stojí Keltský park a Mlynářský park, které naleznete vpravo od ulice Zbraslavské. Po jeho hraně protéká Břežanský potok, který zde napájí tři vodní plochy.
2,9 km

Břežanský zámek

Přejděte přes přechod přes ul. 5. května k bráně do areálu Břežanského zámku (v době terénního průzkumu v listopadu 2017 prodělával zámek rozsáhlou rekonstrukci).

Zelená značka vás provede vlevo k obecnímu úřadu, kde můžete udělat odbočku k místnímu Olivovu pivovaru.
3,1 km

Vědecké centrum

Před vámi je moderní vědecké centrum HiLASE, na které navazuje objekt ELI Beamlines.

Zelená značka a tím i vaše trasa prochází okolo fotbalového hřiště a vpravo do ulice Za Hřištěm. Na konci ulice dojdete k zelené ploše, uprostřed, které je nový hřbitov Dolní Břežany.
4,0 km

Vstup do lesa

Za hřbitovem přejdete silnici a vstoupíte do lesa, kde je rozcestí. Přímo vede asfaltová cyklostezka, zelená značka odbočuje vpravo do lesa.

Zde máte možnost volby, jak pokračovat dále.

Terénní varianta

Pokud dáte přednost terénní chůzi po malé pěšince zaříznuté do úbočí Břežanského údolí, pak pokračujte stále po zelené značce. Půjdete lesní scenérií, která vám rozhodně nebude připomínat okraj Prahy. Velkoměsto bude prozrazovat jen hluk projíždějících automobilů z nedaleké silnice pod vámi.

Od rozcestí za Dolními Břežany ujdete 2 km, po kterých dojdete do místa, kde se obě varianty setkávají. Až sem jste ušli asi 5,9 km.

Pohodlnější varianta

Tato cesta je vhodná pro cyklisty, protože z větší části vede po asfaltové cyklostezce, navíc takřka po rovině. Od rozcestí, kde opustíte zelenou značku, pokračujte po cyklostezce, v místě, kde odbočuje stezka vlevo ke Lhotě, pokračujte rovně úvozovou cestou, okolo hájenky a okraje zástavby Lhoty po levé straně. Po ujití necelých 2 km od rozcestí se opět setkáte se zelenou značkou, která se přidá zprava.

Obě varianty jsou přibližně stejně dlouhé.
6,3 km

Rozcestí Hradiště

Společně se zelenou dojdete k velkému rozcestí několika turistických tras Hradiště. Další vaši cestu bude určovat žlutá značka, která odbočuje vlevo a začne stoupat k samotnému oppidu.

6,9 km

Hradiště Závist

Po žluté jste došli na území oppida Závist. Tomuto území je věnováno několik informačních tabulí, ukrytých pod přístřeškem.

Další cesta vede stále po žluté značce, a to směrem Arcibiskupský altán.
7,8 km

Arcibiskupský altán

Od altánku se nabízí pěkný výhled na část Zbraslavi a údolí Vltavy.

Za altánkem se cesta spouští poměrně prudce dolů směrem do Břežanského údolí. POZOR! Jedná se o nejnáročnější část výletu.
8,5 km

Minizoo

Žlutá vás dovede zpět k Břežanskému potoku, který protéká okolo minizoo.

V tomto místě vlastně výlet podél Břežanského potoku končí. Vlastní potok podtéká železniční trať a následně ústí do Vltavy.

DALŠÍ NÁVAZNOSTI

Pro pěší:

Zpět do Prahy se můžete dostat jednak autobusem MHD, číslo 165. Zastávka Nádraží Zbraslav je na ulici Komořanské. Další autobusové linky pak jezdí z centra Zbraslavi.
Další možnost nabízí vlaková zastávka Praha-Zbraslav, spoje zde však jezdí poskrovnu.

Pro cyklisty:

Trasa podél Břežanského potoku končí přímo na pražské páteřní cyklotrase A2 na pravém břehu Vltavy. Zde zároveň vedou cyklotrasy 8100 – Pražské kolo a Eurovelo 7 – Vltavská.